Soustředění za námi

Konec sezony se blíží. Poslední soutěžní závod nás čeká již za týden, na námi pořádaném mistrovství oblasti v nočním OB. Je třeba se tedy trochu podívat zpátky a protože nebylo pro množství akcí ani moc času na psaní, vrátil bych se nejprve k letošním soustředěním. Články k jarním soustředěním naleznete zde a zde.

Letní soustředění bylo týdenní a proběhlo tradičně poslední týden prázdnin. Letos jsme vyrazili hodně daleko, do samé Mekky orientačního běhu, Švédska. Vyrazili jsme v hojném počtu. Celkem nás jelo 24. Někteří vyrazili již před soustředěním, aby lépe poznali krásy Skandinávie.

Cesta byla daleká, ale zajímavá. Především trajekt by pro mnohé nevšední zážitek.

Počasí nám po celou dobu soustředění přálo a tak jsme si mohli užít pro nás nevšední terény plné bažinek, terénních detailů i jezer a pro nás nezvykle malého množství cest.

Ti nejodhodlanější zvládli všech jedenáct tréninku, někteří pak obětovali dva odpolední tréninky a navštívili námořní muzeum v Göteborgu a námořní pevnost v Marstrand.

Zázemí jsme našli v Parttile, která se nacházela nedaleko Göteborgu, uprostřed překrásných lesů. V okolí proběhla i vetší část tréninků. Náš oddíl zabral celé patro budovy ubytování a využíval veškeré zázemí. Jídelnu a kuchyň pro stravování i rozbory tréninků.

V místě ubytování jsme se všichni sešli v neděli kolem poledne. Ještě odpoledne jsme stihli první trénink. Mapy i kontroly zajišťoval svaz a byly připraveny pro všechny turnusy letních kempů. Náš kemp (soustředění) byl poslední a tak na nás zbyl i sběr části kontrol.

Večer proběhl i rozbor, který pro nás připravil Vojta Král a Denisa Kosová, přední čeští OB reprezentanti, kteří s námi zůstali až do středy. Mimo večerních zajímavých rozborů, při trénincích v lese, stínovali žáky a dorostence. Zpětná vazba byla určitě velice přínosná a kladně hodnocená.

Tréninky, hlavně ze začátku, byly pro některé těžké, ale každý v týdnu učinil pokrok.

Tréninky probíhali denně dva. První dopoledne a druhý odpoledne. Co se mi na Švédsku líbilo, byla možnost zaparkovat u lesa na vybudovaných parkovištích. V lese u měst bylo vidět spoustu sportujících lidí, přitom  v lese (ani jinde) nebyl vidět žádný nepořádek, jak jsem si hned uvědomil v lese u nás po návratu.

Tréninky byly pestré. Osobně bych vyzvedl dva. Na oba jsme museli jet dále od základny, ale stálo to za to. První proběhl nedaleko pláže SZ od Göteborgu. Šlo o krátké okruhy, ale z velké části skalnatý terén s výhledy na moře a orientačně velmi těžkým terénem. Po tréninku přišel vhod piknik na pěkné pláži. Někteří si jej dali i s koupelí v moři. Druhý proběhl jižně od Göteborgu a šlo opravdu o zážitek. Plochý terén, plný skalek, bažinek, jezírek. Často se běhalo v polootevřeném terénu (ve vřesu), který byl velmi obtížný na orientaci. Mnoho terénních detailů na podobných tvarech nejednou zamotala hlavu.

V sobotu nastal čas odjezdu. Sice nám trajekt plul až pozdě večer, přesto jsme vyjížděli brzy ráno. Cestou jsem si zajeli nedaleko od Lunde na místní oblastní závod. Prověřili jsem si tak své získané dovednosti. Sice jsme většinou ve výsledcích skončili v druhé polovině startovního pole, přesto několik z oddílu zaběhli velmi slušně. Sice oblastní závod, ale účast kolem 700 běžců. Výborné zázemí. Teplé sprchy uprostřed lesů se u nás nevidí ani na mnohem významnějších akcích. Na oblastním závodě se dalo také vybírat ze širokého OB sortimentu, který byl mnohdy levnější než u nás.

Cesta domů byla sice dlouhá, ale letošní letní soustředění poskytlo nevšední zážitky, na které budeme dlouho vzpomínat.

Podzimní soustředění pak proběhlo v rámci oblastního dvojzávodu pořádaného Novým Městem a Růženou. Bylo mnohem komornější než letní. Ubytování jsme měli v pěkném penzionu u hráze rybníka. Do centra sobotního závodu to bylo jen deset minut autem. Penzion jsme zabrali celý. Pro společné posezení i jídlo jsme využili prostornou jídelnu. Kolem penzionu byla i velká zahrada navazující na les.

Celkem se nás soustředění účastnilo devatenáct. Kromě stolního OB (stůl byl tentokrát hodně velký), jsme se věnovali především teorii. Především v sobotu jsem si důkladně rozebrali proběhlí závod pomocí Liveloxu. Livelox je svazem nově využívaná aplikace na záznam o porovnání postupů a nahrazuje dříve používané ne moc povedené OB postupy. Jde o aplikaci velmi zdařilou a kdo si dával postupy ve Švédsku, mohl se sní již seznámit. V sobotu nám počasí hodně přálo, skoro letní. V neděli jsme se vrátili počasím na konec října. Naštěstí nepršelo, déšť byl pouze přes noc, ale ochladilo se a silně foukalo. Po oba dny šlo o velmi pěkné rychlé terény. V neděli jsme navíc vybojovali i několik medailí.